Odbiór auta z salonu- na co zwrócić uwagę?

Kupując nowy samochód uważamy, że w zasadzie nie ma konieczności, aby cokolwiek sprawdzać, bo przecież wyjechał prosto z fabryki i jedyne co mamy do zrobienia to odpalenie silnika. Prawda jest taka, że nie do końca tak jest. Niezależnie od tego, czy kupujemy samochód w wynajmie długoterminowym, gdzie wszystkie serwisy i przeglądy mamy zapewnione w cenie, czy kupujemy samochód za gotówkę, lista kwestii, które powinny zostać wyjaśnione jest dosyć długa.

Wyjazd nowym samochodem jest możliwy dopiero po wydaniu tablic rejestracyjnych wraz z naklejką kontrolną i tymczasowym dowodem rejestracyjnym. Nie możemy również zapominać o polisie ubezpieczeniowej. Bez tych dokumentów, dealer nie wyda zgody na opuszczenie samochodu, nawet na lawecie.

Wiadome jest, że każda marka samochodu ma swoje wewnętrzne zasady, dotyczące warunków gwarancji i że każdy samochód ma różne funkcje i wyposażenie. Dlatego też istotne jest, aby odbierając samochód wiedzieć, jakie zasady mają zastosowanie dla danej marki.

GWARANCJA

Najważniejszą sprawą jest gwarancja producenta. Podczas wydania samochodu, dealer powinien udzielić nam informacji na temat warunków gwarancji. W zależności od marki, gwarancja może obejmować konkretny okres czasu lub limit kilometrów. Gwarancja może również zostać przedłużona o kilka lat, oczywiście za dodatkową opłatą. Każdorazowo, warunkiem zachowania gwarancji jest regularne wykonywanie przeglądów serwisowych. Najczęściej przegląd powinien odbywać się raz w roku lub przed przekroczeniem konkretnego przebiegu. Należy zwrócić uwagę, że nawet w ramach jednej marki, różne modele mogą posiadać inne warunki co do przeglądów gwarancyjnych. Przykładowo, Hyundai Elantra wymaga przeglądów co 15 tys. km, a Hyundai i40- nawet co 30 tys. km. Jakie to ma znaczenie? Jeśli nie użytkujemy samochodu w ramach umowy wynajmu długoterminowego z pełnym serwisem, przeglądy są po naszej stronie i są one dodatkowo płatne. Tutaj także występuje spora rozbieżność pomiędzy markami, a nawet modelami. Pierwszy przegląd nowego Forda kosztuje ponad 400 zł, a wspominanej Elantry to już ponad 700 zł. Zwłaszcza, jeśli to my jesteśmy płatnikiem, powinniśmy wiedzieć jakie są dokładne koszty użytkowania samochodu. Pozwoli nam to na dokładniejsze zaplanowanie wydatków i oszczędzi stresu związanego z niewiedzą i ponadprogramowymi kosztami. Szczegółowe warunki gwarancji są opisane w karcie gwarancyjnej. Dowiemy się z niej, jakie elementy podlegają gwarancji i na jaki okres, przykładowo, żarówki halogenowe mogą mieć okres gwarancji do 1 roku, a akumulator 2 lata. Natomiast, elementy takie, jak łożysko- ku zaskoczeniu, pomimo, iż jest elementem eksploatacyjnym, podlega gwarancji przez cały jej okres.

PRZEGLĄD SAMOCHODU

Mimo, że kupujemy nowy samochód, wymaga on kompleksowego przeglądu, zanim jeszcze opuści salon samochodowy. Obowiązek ten leży po stronie dealera samochodowego. Po wykonaniu przeglądu otrzymamy książkę serwisową i kartę gwarancyjną. Jednak to nie wszystko. Obowiązkiem każdego właściciela pojazdu jest wykonywanie przeglądów w Okręgowych Stacjach Kontroli. Nie dotyczy to jednak samochodów nowych, nawet do 5 lat. Pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zweryfikować jest wpis w dowodzie rejestracyjnym, do kiedy mamy ważny przegląd techniczny pojazdu.

PRZEKAZANIE WYMAGANYCH DOKUMENTÓW POJAZDU

Otrzymaliśmy już książkę serwisową oraz kartę gwarancyjną, co powinniśmy jeszcze dostać? Jeśli samochód jest przedmiotem umowy leasingu czy wynajmu długoterminowego, powinniśmy otrzymać komplet dokumentów rejestracyjnych- tablice, które dealer montuje na samochodzie, naklejkę kontrolną, którą należy przykleić na szybę oraz polisę ubezpieczeniową, chyba, że załatwialiśmy ją we własnym zakresie. Inaczej jest, jeśli kupujemy samochód za gotówkę, ponieważ wtedy, zanim umówimy się na odbiór, powinniśmy pobrać niezbędne dokumenty od dealera (świadectwo zgodności, kartę pojazdu, dokument potwierdzający zakup) i samodzielnie zarejestrować pojazd. Ponadto, powinniśmy sprawdzić czy w samochodzie znajduje się instrukcja użytkowania samochodu.

INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA SAMOCHODU

Kto z Was kiedykolwiek czytał instrukcję użytkowania samochodu? Zapewne bardzo niewielu. A to błąd! Dlaczego? Ponieważ jeśli nie znamy podstawowych zasad użytkowania, może się okazać, że nieświadomie, przez niedostosowanie się do wymogów, producent w przypadku awarii nie uzna nam gwarancji i zostaniemy obciążeni kosztem naprawy pojazdu. Przeczytanie instrukcji pozwoli nam również na poznanie podstawowych funkcji samochodu i sposobu poprawnego korzystania z nich. Zwłaszcza w przypadku bardzo bogatych wersji wyposażenia, zapoznanie się z instrukcją będzie bardzo przydatne. Nie będziemy wtedy musieli zastanawiać się do czego służy dany przycisk. Pewnie Wam również przydarzyło się, że nie mieliście pojęcia co stanie się po wciśnięciu określonego przycisku w pojeździe. Instrukcja natomiast, dokładnie wyjaśni Wam, jak korzystać z określonych funkcji, a jest ich sporo w dobie stałego postępu technologicznego, za którym czasami trudno nadążyć.

Ciekawym punktem w instrukcji jest zapis o odpowiedniej konserwacji samochodu, w celu zabezpieczenia lakieru. Dla wielu zaskoczeniem mogą być zasady konieczności woskowania samochodu. Jak się okazuje, powinniśmy w odpowiedniej częstotliwości nakładać wosk na lakier, by zabezpieczyć go przed szkodliwymi czynnikami, takimi jak np. sól podczas okresu zimowego. Wszystko po to, aby lakier nie uległ zbyt szybkiej korozji. Jeśli nie mamy czasu na to, aby regularnie woskować nasze auto, możemy zawsze pokusić się o usługę powłoki ceramicznej, która potrafi zabezpieczyć lakier na zdecydowanie dłuższy okres czasu- nawet do roku. Usługa oczywiście wiąże się z większymi kosztami, ale potrafi doskonale zapewnić bezpieczeństwo blacharki.

WERYFIKACJA WYPOSAŻENIA

Zamawiając samochód, który był przeznaczony do produkcji, powinniśmy uzyskać informację kiedy będzie on dostępny. W tym czasie bardzo często zdążymy już zapomnieć, jakie funkcje i jakie wyposażenie obejmował wybrany przez nas model. Dokonując zamówienia, otrzymujemy specyfikację pojazdu, w której zawarte są szczegółowe dane, dotyczące wyposażenia podstawowego oraz tego, za które jesteśmy zobowiązani dodatkowo zapłacić. Podczas odbioru samochodu sprawdźcie czy zamówienie jest zgodne z otrzymaną wcześniej specyfikacją. Prócz montowanych fabrycznie elementów, na specyfikacji widnieje informacja czy otrzymamy w zestawie koło zapasowe pełnowymiarowe, dojazdowe czy zestaw naprawczy. Jeśli otrzymujemy koło zapasowe, powinniśmy dodatkowo otrzymać w komplecie narzędzia niezbędne do jego wymiany, takie jak zawleczka do zdejmowania nakładek na śruby, klucz do kół, nasadkę do śrub zabezpieczających, jeśli występują oraz podnośnik samochodowy (lewarek). Jakie to ma znaczenie? Jest to istotne, kiedy opona ulegnie uszkodzeniu, więc warto się na to przygotować. Podstawowymi elementami , jakie powinny się znaleźć w samochodzie są gaśnica, apteczka, trójkąt ostrzegawczy i/lub kamizelka odblaskowa.

WERYFIKACJA POZOSTAŁYCH ELEMENTÓW

Zamawiając pojazd zdarza się, że w zestawie z samochodem otrzymujemy komplet opon. Istotne jest, aby sprawdzić czy rozmiar opon jest odpowiedni do modelu pojazdu. Jeśli odbieramy pojazd na przełomie roku, warto zweryfikować czy opony aktualnie zamontowane w pojeździe są dostosowane do warunków pogodowych. Często zimą otrzymujemy samochód z oponami letnimi. Należy wtedy niezwłocznie wymienić ogumienie na zimowe.

Nawet, jeśli samochód obieramy jako nowy, może się zdarzyć, że posiada uszkodzenia. Dlatego też zwracajcie uwagę na rysy, stan szyb, stan lakieru, tapicerki, deski rozdzielczej czy innych elementów ozdobnych, takich jak chromowane listwy. Najczęściej wymaga to weryfikacji, jeśli samochód, który kupujemy był eksponowany w salonie. Może się bowiem okazać, że podczas oględzin przez zainteresowanych, pojawiły się drobne uszkodzenia. W takich sytuacjach po stronie dealera pozostaje naprawa uszkodzonych elementów lub obniżenie ceny pojazdu w wyniku porozumienia z kupującym.

PROTOKÓŁ ZDAWCZO- ODBIORCZY

Bez względu na formę zakupu pojazdu, po przekazaniu wszystkich informacji, dealer poprosi nas o podpisanie protokołu odbioru. Takiego samego dokumentu będzie wymagać również przedstawiciel instytucji finansującej, jeśli auto kupiliśmy w leasingu czy będziemy użytkować na podstawie umowy wynajmu długoterminowego. Jest to dodatkowym zabezpieczeniem, ponieważ pełnomocnik finansującego ma obowiązek wpisać do protokołu wszystkie szczegółowe informacje, takie jak marka, model, wersja wyposażenia, moc, pojemność, przekazane przez dealera dokumenty, ilość kluczyków, informację o kole zapasowym czy nawet uwagi dotyczące ogólnego stanu pojazdu, włącznie z widocznymi ewentualnymi uszkodzeniami.

Jak widzicie, nawet odbiór nowego samochodu wymaga zachowania pewnych procedur oraz uzyskania konkretnych informacji ze strony dealera. Bezwzględnie jednak powinniśmy dostosować się do warunków gwarancji i użytkowania pojazdu, aby móc długo cieszyć się wymarzonym samochodem bez obaw o dodatkowe koszty.