Serwis auta w wynajmie długoterminowym

Wynajem długoterminowy ma ten plus, że poza ubezpieczeniem w miesięcznej racie mamy również bardzo często dołączony serwis pojazdu. To przede wszystkim oszczędność kosztów, ale i czasu. Czym jest? Z czym się wiąże? Jak wygląda zakres takiego serwisu? Wszystkie odpowiedzi znajdziecie poniżej😉

 

PAKIET SERWISOWY

Jedną z możliwości jest skorzystanie z opcji pakietu serwisowego, który pozwala zabezpieczyć wynajmującemu wszelkie naprawy eksploatacyjne oraz zapewnić bieżący serwis gwarancyjny auta. Całą obsługą zajmuje się CFM (Car Fleet Managment), czyli instytucja od której wynajmujemy samochód. Miejsce serwisowania pojazdu jest wyznaczane biorąc pod uwagę odległość od naszego miejsca zamieszkania. Możemy otrzymać kilka adresów, pod którymi możliwa będzie obsługa. Warto w tym miejscu podkreślić, że samochody w wynajmie długoterminowym są serwisowane wyłącznie na ASO.

Jeśli chodzi o koszty pakietu serwisowego, jest on zwykle zawarty w racie i obliczany na podstawie ceny pojazdu, typu i modelu oraz wyposażenia. Dodatkowo brany jest pod uwagę roczny limit kilometrów, który wybraliśmy oraz okres na jaki zawarta jest umowa najmu.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że podobnych usług nie świadczy żaden leasing ani kredyt, jako najbardziej znane i popularne dotychczas na rynku formy zakupu nowego auta.

Różne budżety oraz potrzeby klientów sprawiają, że firmy CFM stosują rozmaite rozwiązania serwisowe, które ze względu na zakres świadczonej usługi mogą być stosowane przy wyliczeniu miesięcznej raty za wynajem.

RÓŻNE WARIANTY

W ofercie wielu firm, możemy spotkać się z podstawowym wariantem serwisowym, zawierającym jedynie przeglądy gwarancyjne samochodu. Jest to opcja najtańsza. Decydując się na tego typu pakiet, należy wziąć pod uwagę, że wymiany wszystkich elementów eksploatacyjnych będą wymagały dodatkowej opłaty- w zależności od procedury firmy wynajmującej- klient może dokonać wymiany we własnym zakresie, w dowolnie wybranym ASO lub zgłosić się do wynajmującego z prośbą o wskazanie miejsca serwisu. W takim przypadku koszt usługi zostanie rozliczony po rzeczywistych kosztach, a finalnie- klient otrzyma refakturę od CFMu.

Najlepszym i najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pełnego serwisu. Zapewnia on nie tylko wszystkie wymagane przeglądy zgodnie z instrukcją producenta, włącznie z wymianą oleju, filtrów: paliwa, klimatyzacji, pyłkowego czy oleju oraz innych części zgodnych z książką serwisową.

Co więcej, w ramach pełnego serwisu, mamy również zapewnioną wymianę wszelkich elementów eksploatacyjnych, do których zalicza się tarcze i klocki hamulcowe, drążki stabilizatora, amortyzatory, a nawet pióra wycieraczek, żarówki czy inne podzespoły, zgodnie z oceną Autoryzowanej Stacji Obsługi. Dodatkowo, niektóre firmy oferują w ramach serwisu także wymianę części, które nie są objęte gwarancją producenta, np. koło zamachowe, elementy zawieszenia, układu kierowniczego, wydechowego, a nawet skrzyni biegów, a to już zdecydowany komfort i brak obaw o koszty.

Nadal w wielu firmach można zrezygnować z usług serwisowych. W takim przypadku przeglądy gwarancyjne oraz wymiany i naprawy poszczególnych elementów stanowią koszt klienta. Ważne jest jedynie, aby zorientować się czy każdy serwis i przegląd ma odbywać się w porozumieniu z finansującym.

WSZYSTKO ZA DARMO?

Usługa serwisu w umowach wynajmu długoterminowego ma również ograniczenia co do ponoszenia kosztów. W ramach pakietu na pewno nie możemy liczyć na naprawy uszkodzeń pojazdu, które są spowodowane jego przeciążeniem, w tym w szczególności w związku z holowaniem innego pojazdu. Dodatkowo serwis mechaniczny nie obejmuje działania sił wyższych- tutaj jednak brak kosztów zapewni nam ubezpieczenie Autocasco. CFM nie pokryje nam kosztów, związanych z udziałem pojazdu w zawodach sportowych, zastosowania niewłaściwego paliwa, zanieczyszczenia układu paliwowego, zniszczenia wykładzin wewnętrznych, zakupu i wymiany akumulatora, używanego niezgodnie z procedurą. Większość umów serwisowych nie zapewni także uzupełnienia płynu do spryskiwaczy lub środków służących do ograniczenia emisji spalin typu AdBlue, które musimy uzupełniać na własny koszt.

OPONY W WYNAJMIE

Dodatkowym komponentem raty wynajmu mogą być opony. Co tak naprawdę zawiera ta usługa i jakie są warianty? Usługa zarządzania oponami dotyczy zakupu opon zgodnie z wybraną klasą i serwisem. Serwis z kolei zawiera sezonową wymianę oraz może zostać rozszerzony o opcję przechowywania i tzw. relokacji, czyli dostarczenia z innego miejsca do siedziby klienta. Możemy zdecydować jaka ilość oraz klasa opon nas interesuje. Klasy zwykle są określone jako ekonomiczne, średnie i premium. Warto zwrócić uwagę, że nie dla każdego pojazdu będą dostępne opony w klasie niższej. Każda firma CFM posiada szczegółowe wytyczne co do marek opon, w zależności od ich klasy. Co się dzieje w przypadku uszkodzenia opony? W pierwszej kolejności następuje próba jej naprawy. Jeśli jednak okaże się to niemożliwe- konieczna będzie wymiana, która spowoduje zmniejszenie zadeklarowanego limitu ilości opon. Jeśli limit zostanie wykorzystany, koszty nowych przejdą na klienta.

Jak pokazują powyższe przykłady, zakres umowy najmu długoterminowego potrafi w zupełności zabezpieczyć wszystkie potrzeby użytkownika pojazdu. Wyobraźcie sobie teraz, że decydujecie się na zakup nowego samochodu za gotówkę. Wtedy większość z nas myśli jedynie o tym, że zaraz wyjedzie z salonu swoim nowym wymarzonym samochodem. Mało kto natomiast dokonuje kalkulacji, jakie będą rzeczywiste koszty użytkowania auta.  Pamiętajmy, że przeglądy gwarancyjne, wymiana elementów eksploatacyjnych, opony czy ubezpieczenie to bardzo często wysokie koszty. Wynajem długoterminowy jest w stanie zapewnić ich stabilność w trakcie trwania całego okresu użytkowania oraz daje wygodę, ponieważ wszystko jesteśmy w stanie załatwić pod jednym numerem telefonu.